Hej sweeties. I dag tænkte jeg, at jeg ville prøve at bringe Motivational Monday tilbage! Jeg har fået flere kommentarer om folk der savnede tiltaget. Grunden til at det faldt lidt til jorden, er at jeg var afhængig af, at i skulle komme med forslag/ønsker til næste emne, og der kom ikke rigtig nogen hehe til sidst hehe. Jeg vidste ikke om den var en indikation for manglende interesse, eller om jeg blot kom omkring det i ønskede. Men nu prøver vi igen, og så kan det godt være det kun bliver hveranden mandag for eksempel.

I kan læse tidligere indlæg om stress, at følge sine drømme og håndtere negative mennesker.

Nu hvor sommersæsonen snart banker på, tænkte jeg, at det var tid til en lille snak om kroppen, body image og positivitet. Hvis i har fulgt med længe, ved i nok allerede det her om mig, men for en god ordens skyld vil jeg lige gentage mig selv, for jer der måske er nye og få det understreget.

Mit forhold til min krop
Jeg har altid været slank fra naturens side, både i perioder hvor jeg spiser sundt, og perioder hvor jeg spiser shitty. Hvilket sker. Det eneste der får min vægt til at svinge op er ved at jeg får flere muskler, igennem træning, og de gange jeg har tabt mig, har det været grundet psykiske ting. Det er heldigvis et fåtal af gange, men det er ret synligt når jeg taber mig, da jeg i forvejen er på den slanke side. Jeg er på mange måder "heldig", bygget slank, jeg har brede hofter så jeg har det såkaldte "thigh gap", og får derfor også lidt talje. Til gengæld er der ting ved min krop jeg virkelig ikke kunne lide da jeg var yngre, for eksempel mine små bryster, at skinny jeans næsten aldrig sad stramt etc. Jeg har et godt forhold til min krop nu, men tror jeg var mere usikker end i måske lige kan forestille jer, da jeg var yngre. Min pointe er at uanset hvor meget ens krop lever op til et bestemt skønhedsideal, så vil man altid vil have usikkerheder. Jeg kender også massere af lækre damer med misundelsesværdige kroppe, og alle har "something". Jeg gad sgu da slet ikke være tynd da jeg var yngre, jeg ville have kurver, evne at fylde et par Miss Sixty bukser ud og en DD skål, så jeg kunne passe andre bh'er end KUN dem med Hello Kitty.

Ofte når jeg ligger billeder op af min krop (hvilket jeg gør, because we are great friends now, og jeg er glad for den!) får jeg beskeder om "hvordan jeg har fået tynde lår" fx. Der er ikke noget der hedder at få tynde lår guys! Du kan træne dine lår ja, gøre dem flottere, mere tonede. Du kan tabe fedt overordnet på kroppen, men det er langt fra sikkert det bliver lige præcis lårene først. Og så er det ikke noget jeg har "fået", det er bare noget jeg har. Ligesom nogen har store bryster. Og nogen har en smal talje. Og nogen har lange ben. Og nogen har korte ben.

Din krop er kun din
Derfor er det vigtigt at have en lille smule grundlæggende forståelse for kroppen.. Du har en krop. Du har et stofskifte. Du har en knoglestruktur. De ting, er stort set umulige at ændre på. Med mindre du da skal under kniven. Jeg kan ikke på magisk vis gro bryster og fedtvæv. Dem SKAL du heller ikke ændre på. Det du kan igennem træning er at tone, tabe fedt, stramme op og styrke. Jeg elsker at træne, grundet den følelse det giver mig. Jeg har en standardvægt, men jeg har det klart bedre med +5 kg som jeg får i perioder hvor jeg styrketræner. Og det er jo ikke fedt, jeg tager på, det er muskler. Det kræver dog at jeg både træner og spiser rigtig meget, og det har jeg ikke tid til i travle perioder. Det er helt fint at få inspiration fra andre, men lad være med at have en andens krop som dit mål. Din krop er din, og det eneste mål du skal have er at være den bedste udgave af dig. Du skal ikke være mig. Eller fitnessbabe 1, 2 eller 3. Du skal ikke være din veninde. Du vil nemlig altid kun være lige præcis dig, bygget og skabt præcis som du er. Forstå dig selv og respektér dig selv. Mærk efter i din krop, kig efter i stedet for at gå amok over vægten. Jeg tror jeg vejer mig 3 gange om året, med mindre man virkelig lider af usund overvægt, så er vægten langt hen af vejen ligegyldig og en irrelevant målestok.


Træning skal ikke være en stressfaktor

Det skal ikke være "oh shit, oh shit, jeg bliver aldrig god nok/klar til sommer" eller "jeg SKAL bare tabe 5 kg, fordi så bliver jeg X" , der motiverer dig til at træne og spise sundt. Det er ikke holdbart. Du vil ende med at piske dig selv, aldrig blive tilfreds med dine resultater og så vil du højst sandsynligt synes at hele processen er dødssyg. Det er fedt at have mål, men den eneste og sandeste motivation, der burde ligge bag træning og sundhed, er simpelthen din egen kærlighed og respekt til dig selv og din krop. Det er ikke altid sjovt, men det er et kæmpe privilegium for mig at træne regelmæssigt og spise sundt og plantebaseret (dét, der virker for mig). Det kan være hårdt i starten, men efter noget tid vil ens krop automatisk søge de sunde ting. Du har én krop du skal bære rundt på HELE livet, så du har bare at vedligeholde den. Når det ikke handler om at du skal se ud på en bestemt måde, leve op til eller imponere andre, så vil hele processen blive meget lettere, og inden du har set dig om træner du 3 gange om ugen uden at tænke så meget over det, og din røv sidder bedre end den gjorde før ;-)

Mærk efter
Jeg prøver altid i løbet af en dag og trække mig selv ned i kroppen og tænke "hvad har jeg brug for i dag?". Og bemærk, der er forskel på hvad man har brug for, og hvad man har lyst til. Hver dag har jeg jo bare lyst til at ligge på min sofa og se Kardashians mens jeg spiser Katjes slik. Det er dog næppe særlig ofte, det jeg har brug for. Hvis jeg har siddet meget stille, og føler mig oppustet, indelukket og klam, så er der da INTET bedre end at svede igennem i fitness eller løbe en tur. Jo, det er hårdt at komme afsted, men så snart man er igang er det jo det bedste. Det er dét jeg har brug for. Hvis jeg er ved at blive sløj er det nok en indikator om jeg skal have nogle vitaminer og mineraler, og skal spise noget sundere. Nogle dage (i dag. for eksempel) har jeg også PMS og ved at en Snickers bar vil gøre mig lykkelig, så spiser jeg sådan en. Så er det nok dét jeg har brug for! For ja, nogle gange har man brug for en Snickers, men det er ikke det samme som bare at flække 20 i træk fordi man har lyst. Kan i se hvad jeg mener? Det er en vigtig balance!

Jeg håber i kunne bruge disse ord til noget. Det er lidt i øst og vest, men alligevel noget jeg tænkte jeg ville dele jer med. Jeg synes der er mange ting omkring sundhed og træning der tit er ude af balance, og ved hvor nemt det er at falde i. Så stay cool, and love yourself! Kys

Blog på mobilen - Blog via mobilen - Nouw har en af markedets bedste blogging apps - klik hér!

Likes

Comments

INSTAGRAM @SANDRAWILLER
#SANDRAWILLERFORMISSYA